Om Sveriges, Europas och världens jakt på vaccin mot Covid-19 Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2023-04-17
Recensionsdag: 2023-04-17

Mediakontakt: Press, Bazar Förlag

"En lågmäld men svidande sågning av Folk­hälso­myndighetens, statsepidemiolog Anders Tegnells och i bakgrunden hans företrädare Johan Gieseckes förhållningssätt till pandemin." Göteborgs Posten

Följ med bakom kulisserna under den desperata jakten på vaccin mot Covid-19.
Våren 2020 står världen handfallen inför en pandemi utan motstycke i modern tid. I det läget utsåg regeringen en nationell vaccinsamordnare som fick uppgiften att säkra Sveriges tillgång till de covid-19-vaccin som ännu bara fanns på papperet. Uppdraget gick oväntat till en okänd apotekare uppväxt i Länsmansgården på Hisingen – Richard Bergström.

Snart stod det klart att vägen till vaccinerna skulle gå via EU-samarbete. Richard tog en ledarroll i den lilla grupp som förhandlade direkt med vaccintillverkarna. Richard berättar nu om det okända spelet bakom kulisserna när han och EU-förhandlarna, genom en väl avvägd vetenskaplig helgardering, säkrade vaccin till Sverige, Europa och stora delar av den övriga världen.

"En lågmäld men svidande sågning av Folk­hälso­myndighetens, statsepidemiolog Anders Tegnells och i bakgrunden hans företrädare Johan Gieseckes förhållningssätt till pandemin. De trodde inte på vaccin, inte konstigt då, menar Bergström, att de i stället mumlade om flockimmunitet. De trodde inte på mRNA-vaccin, de såg inte värdet av en tredje vaccindos och de fick ständigt korrigera sig själva. På botten av den historien ligger något spännande som har med samtidens övertro på vetenskaplig evidens att göra... Och det tror jag är den viktigaste läsningen av Bergströms och Bergeås bok, även om den huvudsakligen står att läsa mellan raderna." Göteborgs Posten

"Journalisten Nils Bergeå har sett till att Richard Bergströms berättelse har blivit en spännande bok... Boken är en nödvändig läsning för den som vill förstå krishanteringen under pandemin och dra lärdomar av det för framtiden. Och som vaccin mot den anti-EU-retorik som nu vevas upp inför nästa års val till Europaparlamentet." Altinget

"För alla som är sugna på att återuppleva pandemin. I medierna har Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström gärna beskrivits som en okänd apotekare från Hisingen. I sin egen bok, skriven tillsammans med medicinjournalisten Nils Bergeå, beskriver han sig själv något annorlunda i det första kapitlet: »Var det verkligen en Schweizbaserad farmaceut, entreprenör och före detta topplobbyist för läkemedelsindustrin som Sverige mest av allt behövde för att skaffa fram covid-19-vaccin till befolkningen?« Är man intresserad av svaret på frågan kan man komma det något närmare genom Bergströms inifrånskildring." Tidningen Filter

"Och därmed är vi kanske framme vid ett möjligt tredje sätt att läsa den här boken: som en lågmäld men svidande sågning av Folk­hälso­myndighetens, statsepidemiolog Anders Tegnells och i bakgrunden hans företrädare Johan Gieseckes förhållningssätt till pandemin. De trodde inte på vaccin, inte konstigt då, menar Bergström, att de i stället mumlade om flockimmunitet. De trodde inte på mRNA-vaccin, de såg inte värdet av en tredje vaccindos och de fick ständigt korrigera sig själva. På botten av den historien ligger något spännande som har med samtidens övertro på vetenskaplig evidens att göra. Ty den som, likt möjligen vissa företrädare för Folkhälsomyndigheten i vissa skeden av pandemin, sitter stilla i båten eftersom det inte finns evidens för att göra något annat, sitter faktiskt också fast i det förflutna. Evidens handlar nämligen om det förgångna, om vad som har fungerat i en tidigare situation. Inte om vad som kommer att fungera i en framtida situation. Därmed kan evidens aldrig användas som alternativ till handling eller normativa ställningstaganden. Och det tror jag är den viktigaste läsningen av Bergströms och Bergeås bok, även om den huvudsakligen står att läsa mellan raderna." Göteborgs Posten

"Som nationell vaccinsamordnare blev Richard Bergström ett av en handfull ansikten utåt för den svenska krishanteringen, och ett av de stående inslagen i den omfattande nyhetsrapporteringen. Tidigare okänd för de breda massorna, men med gedigen erfarenhet från läkemedelsindustrin och inte minst dess lobby, ansåg socialminister Lena Hallengren honom som "klippt och skuren" för uppdraget; att säkra tillgången av covidvacciner till Sverige. I Vaccinjägaren ger Bergström sin version av historien, berättad för Nils Bergeå, apotekare och medicinjournalist, vilket för oss läsare, nyfikna på vad som hände bakom kulisserna, ger en unik förstahandsinblick från miljöer med världsledare hela vägen ner till departementssekreterare. Bergström återberättar distinkt, chosefritt, utan effektsökeri men med lagom doser kritik, självrannsakelse och efterklokhet. Hela tiden med driv och nerv värdigt den tidvis hetsiga bergochdalbaneliknande "jakten". Historien kunde inte berättats av någon annan och fungerar, ursäkta uttrycket, som ett "vaccin" mot många konspirationsteoretiska redogörelser uppdiktade i periferin. Helhetsbetyg: 4/5" BTJ

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2023-04-17 Genre: Medicin och omvårdnad Omslagsformgivare: Lisa Zachrisson Platser: Sverige Thema-kod: Medicin: allmänt, Sociala och etiska frågor, Samhälle och kultur: allmänt Antal sidor: 238 Mått: 160 x 235 x 22 mm Vikt: 388 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789180063906 (2023-04-17); E-bok, epub2, 9789180063913 (2023-04-17); Ljudbok, digital, 9789180063920 (2023-04-17)

Vaccinjägaren

Om Sveriges, Europas och världens jakt på vaccin mot Covid-19 Köp boken
Lyssna på boken